divendres, 28 de maig de 2010

Sessió sobre aprenentatge cooperatiu a l’ESMUC



-->
L’experiència presentada en aquesta sessió del Seminari d’Investigació en Educació Musical va anar a càrrec de Joan F. Vidal Arasa, professor del Conservatori de la Diputació de Tarragona a Tortosa i membre del Grup de Recerca sobre Aprenentatge entre Iguals (UAB), que va exposar un estudi de cas on s’analitza la viabilitat de l’aplicació d’aquesta metodologia en la classe d’Instrument.
Neix d’un projecte sorgit arran de la participació en un curs sobre disseny i implementació de projectes d’innovació educativa a les escoles de musica organitzat pel Departament de Pedagogia de l’ESMuC el curs 02-03 i impartit per José Tejada (UAB) i Javier Duque (ESMuC). El curs 03-04 es comença a aplicar en l’assignatura Harmonia del Conservatori de Musica de Tortosa i en cursos posteriors en les d’Anàlisi i Contrapunt i Llenguatge Musical.
En la primera part de la sessió es va reflexionar sobre quines son les condicions necessàries per a que l’aprenentatge sigui cooperatiu i els assistents van experimentar amb la pràctica de dos mètodes cooperatius: els Guions Cooperatius (Dansereau, 1979) i Puzzle2 (Slavin, 1986).
Després es va exposar la unitat didàctica "Desplaçaments al llarg del diapasó” on els dos professors de guitarra del Conservatori de Tortosa (Peregrí Portolés i Sàndal Campàs) interaccionen cooperativament entre ells i un alumne de grau mitjà (Pau Prades) perquè aquest assoleixi una competència instrumental a través d’una adaptació de la metodologia Entrevista en 3 passos.